Czy można samodzielnie położyć powłokę ceramiczną? Oczywiście, że tak. W niniejszym poradniku powiem Ci, jak to zrobić. Czy warto położyć powłokę ceramiczną? Zdecydowanie warto. Jeśli kupisz dobre auto używane, możesz zabezpieczyć jego lakier za pomocą powłoki ceramicznej. Na końcu artykułu znajdziesz wartościową poradę, jak kupić dobre auto używane, bez zniszczonego lakieru, poważnych usterek i paskudnej historii użytkowania.
Z artykułu, w którym podzielę się z Tobą swoją wiedzą i doświadczeniem z detailingu, dowiesz się:
- Jak nakładać powłokę ceramiczną krok po kroku i na co zwrócić uwagę?
- Gdzie nakładać powłokę ceramiczną?
- Ile kosztuje samodzielne położenie powłoki ceramicznej?
- Ile trwa samodzielne położenie powłoki ceramicznej?
- Czy polerowanie karoserii jest konieczne?
- W zasadzie dowiesz się wielu przydatnych i interesujących rzeczy o samodzielnym położeniu ceramiki na auto!
- A na koniec powiem Ci, jak kupić fajne auto używane, na którym położysz ceramikę samodzielnie!
Dlaczego warto zabezpieczać lakier samochodu?
Czy nie jest prawdą, że auto z ładnym, błyszczącym lakierem od razu zwraca uwagę? Tak, jest to prawda.
Czy nie jest prawdą, że auto, nawet starsze, mające błyszczący, piękny lakier prezentuje się lepiej od młodszego samochodu, który ma spłowiały lakier?
Czy nie jest prawdą, że auto z pięknym lakierem sprawia przyjemność od samego patrzenia na nie?
Czy nie jest prawdą, że auto z ładnym, błyszczącym lakierem znajdzie nabywcę o wiele szybciej, niż samochód ze spłowiałym albo zaniedbanym lakierem?
Czy nie jest prawdą, że kosmetyka samochodu, polegająca na ciągłym (co kilka tygodni) woskowaniu samochodu, jest męcząca?
Lakier samochodu ma ogromny wpływ na wygląd zewnętrzny auta, jego postrzeganie i wartość rezydualną przy odsprzedaży. Powłoka lakiernicza samochodu tworzy też tarczę, która chroni karoserię przed korozją.
Trzywarstwowa powłoka lakiernicza współczesnych aut jest cienka i podatna na uszkodzenia ze strony promieniowania ultrafioletowego (powodującego blaknięcie lakieru), ptasich odchodów, żywic, owadów a także uszkodzeń mechanicznych, spowodowanych przez piasek, lód i mikrokamienie.
Jakie są alternatywy dla powłoki ceramicznej?
Tańszą alternatywą dla powłoki ceramicznej jest powłoka woskowa. Trzeba ją odnawiać co kilka tygodni. Nie zapewnia takiego efektu jak powłoka ceramiczna. Droższą alternatywą dla powłoki ceramicznej jest folia bezbarwna do oklejania samochodu. Dobra folia zapewnia ochronę nawet na kilkanaście lat.
Ile kosztuje położenie powłoki ceramicznej w salonie detailingu?
Koszt położenia powłoki ceramicznej zależny jest od kilku czynników:
- Ceny zastosowanego kosmetyku;
- Wielkości samochodu;
- Kosztu przygotowania auta do położenia powłoki ceramicznej. Zależy to od tego, czy detailerzy muszą przeprowadzić polerowanie lakieru i jakie ma to być polerowanie (jednoetapowe w przypadku młodych aut z mało zużytym lakierem czy trzyetapowe w przypadku samochodów z mocno utlenionym lakierem, pokrytym ryskami).
Trzeba przyjąć, że położenie powłoki ceramicznej w salonie detailingu może kosztować od 2000 do 4000 zł. Ceny są też zależne od tego, gdzie znajduje się salon. Najbardziej renomowane salony w wielkich miastach mają wysokie ceny.

Kiedy można samodzielnie położyć powłokę ceramiczną?
Powłokę ceramiczną powinno się nakładać w trakcie ciepłego dnia. Chyba, że dysponujesz garażem, w którym temperatura jest wyższa niż 15 st. Celsjusza. Temperatura od 15 do 25 st. Celsjusza jest idealna.
Pamiętaj, że po nałożeniu powłoki ceramicznej trzeba dać jej czas na utwardzenie. Najlepiej przez 48 godzin, w trakcie których auto nie będzie narażone na deszcz, wilgoć i promieniowanie słoneczne.
Detailerzy przyspieszają ten proces, stosując specjalne promienniki ciepła.
Czy polerowanie lakieru jest konieczne przed położeniem powłoki ceramicznej?
Powłoka ceramiczna utrzymuje efekt pięknego lakieru. Powłoka ceramiczna nie nada połysku lakierowi, który jest utleniony i spłowiały. Powłoka ceramiczna nie naprawi lakieru, który się łuszczy (auto w tym przypadku trzeba polakierować od nowa).
Jeśli masz fabrycznie nowe auto, które wyjechało z salonu, możesz przeprowadzić mycie detailingowe i położyć powłokę ceramiczną od razu, bez polerowania. W przypadku innych aut trzeba przywrócić im blask lakieru oraz jego głębię, a także usunąć plamy i drobne ryski. Do tego celu służy polerowanie lakieru.
Pamiętaj o tym, że polerowanie nie usunie głębokich rys. Nie można nakładać powłoki ceramicznej na nadwozie, które jest skorodowane. Jak już wspomniałem wcześniej, nie nakłada się powłoki ceramicznej na lakier, z którego łuszczy się klar.
Detailer nigdy nie położy powłoki ceramicznej na karoserię, która ma wgniecenia. Wgniotki można usunąć metodą PDR. Jeśli nakładasz powłokę ceramiczną samodzielnie, nikt Ci nie będzie zabraniał nakładania jej na drobne wgniecenia (np. na masce, powstałe po uderzeniahc kamieni). To już zależy od Ciebie.
Jak przygotować auto do położenia powłoki ceramicznej?
Przed położeniem powłoki ceramicznej lakier powinien przejść trzy procesy:
- Mycie detailingowe (mycie wstępne pianą aktywną, płukanie, dokładne mycie delikatnym szamponem bez wosku metodą na dwa wiadra, płukanie, schnięcie, usuwanie śladów po smole, usuwanie zabrudzeń metalicznych z klocków, glinkowanie nadwozia z zastosowaniem środka poślizgowego, odtłuszczanie nadwozia).
- Polerowanie nadwozia (w zależności od uszkodzeń jedno lub trzyetapowe, z zastosowaniem polerki mechanicznej oraz odpowiednich padów i past).
- Oczyszczenie i odtłuszczenie nadwozia po polerowaniu.

Co jest trudniejsze? Polerowanie czy nakładanie powłoki ceramicznej?
Zdecydowanie trudniejsze jest polerowanie. Jeśli popełnisz błąd przy nakładaniu powłoki ceramicznej, oczyścisz powierzchnię i położysz powłokę w danym miejscu jeszcze raz.
Jeśli popełnisz błąd przy polerowaniu (np. doprowadzając do przegrzania lakieru albo jego zerwania), zniszczysz lakier i narazisz się na bardzo wysokie koszty naprawy lakierniczej.
Moja rada przez samodzielnym polerowaniem. Zalecam, aby przeczytać kilka poradników oraz obejrzeć kilka filmów dotyczących polerowania. Następnie musisz zdobyć praktykę. Na pewno nie na swoim samochodzie. Kup część ze szrotu, starą maskę albo drzwi. Zdobywaj praktykę na niej. Dopiero kiedy zauważysz, że nie popełniasz błędów i pojawia się efekt, przejdź do polerowania własnego auta. O polerowaniu wiem sporo. Kilka lat temu napisałem poradnik polerowania dla jednego ze znanych producentów kosmetyków samochodowych.
Dobieraj pady i pasty polerskie zgodnie z zaleceniami producentów i ekspertów od detailingu. Nie dociskaj polerki. Nie poleruj w jednym miejscu przez dłuższy czas, aby nie spalić lakieru.
Co jest potrzebne do położenia powłoki ceramicznej?
Jeśli Twoje auto jest już po myciu detailingowym i polerowaniu, możemy przejść do nakładania powłoki ceramicznej. Co potrzebujesz?
- Kosmetyk – powłokę ceramiczną. Standardowo opakowanie 30 ml wystarcza na auto osobowe klasy A, B, C lub D. Może nie wystarczyć na duży SUV albo pickup.
- Jeśli chcesz nałożyć ceramikę także na felgi, szyby i ścianki boczne opon, musisz kupić odpowiednio więcej środka.
- Powłoka ceramiczna ma różne ceny. Kosmetyki z Chin kosztują średnio od 20 do 40 zł za opakowanie. Najtańsze polskie ceramiki kupisz za ok. 60 zł. Do końca nie wiadomo, czy są one polskie, czy tylko przepakowywane w Polsce. Markowe powłoki ceramiczne (także polskich firm) kosztują średnio od 250 do 500 zł za opakowanie.
- Czym różnią się od siebie powłoki ceramiczne? Trwałością (od roku do 5 lat) i ilością zastosowanych składników dodatkowych. Tych ostatnich w żaden sposób nie sprawdzisz. Przy wyborze kosmetyku możesz się kierować opiniami w internecie, biorąc pod uwagę, że nie wszystkie są rzetelne. Może warto zapytać, jaki kosmetyk jest stosowany w salonie detailingowym, jeśli masz taką możliwość?
Poza powłoką ceramiczną, potrzebujesz:
- Sporo ściereczek z mikrofibry albo ręczników bawełnianych.
- Aplikator. Może być w opakowaniu z kosmetykiem.
- Odtłuszczacz w sprayu. W razie błędów.
Pamiętaj, że nakładanie powłoki ceramicznej jest bardzo pracochłonne i długotrwałe.
Wcześniej musisz poświęcić mnóstwo czasu na mycie detailingowe i polerowanie. Czy dasz radę? Możesz podzielić nakładanie powłoki ceramicznej na etapy. Np. jednego dnia nakładasz ją tylko na maskę i boki, drugiego dnia na dach i słupki itd. Pamiętaj o czasie potrzebnym do schnięcia. W przypadku stosowania takiej metody, auto będzie uziemione nawet przez tydzień.

Jak nakładać powłokę ceramiczną krok po kroku?
Czeka Cię spore wyzwanie fizyczne.
Dziel karoserię auta na niewielkie fragmenty. Na przykład o wielkości 30×30 lub 40x40centymetrów.
Nałóż kilka kropel powłoki ceramicznej na aplikator. Następnie pokryj wybrany fragment nadwozia powłoką ceramiczną. Są różne szkoły. Mnie uczono, aby powłokę ceramiczną nakładać metodą na krzyż. Najpierw z góry na dół. Potem z prawej do lewej i odwrotnie.
Po pokryciu wybranego elementu nadwozia powłoką, odczekaj około 10 minut aż powłoka wyschnie (chyba że producent kosmetyku zaleca inaczej). Aby nie tracić czasu, pokryj ceramiką w tym czasie kolejny fragment karoserii.
Po wyschnięciu przychodzi czas na polerowanie. Musisz to robić dokładnie, ale bez silnego dociskania. Twoim zadaniem jest wypolerować kosmetyk, rozprowadzić go, a nie zetrzeć go z lakieru. Musisz polerować co najmniej kilka minut.
A potem musisz sprawdzić efekt. Jeśli uzyskałeś efekt lustra – jest dobrze. Udało się. Przejdź dalej.
Jeśli pojawiły się plamy, albo efekt przypominający mgłę – polerowałeś w zły sposób. Musisz polerować dalej. Jeśli dalsze polerowanie nie przyniesie efektu i nie uda się uzyskać efektu lustra, wracasz do bazy i zaczynasz od nowa. Fragment karoserii z błędem musisz oczyścić za pomocą odtłuszczacza. A następnie nałożyć ceramikę od nowa.
Położenie ceramiki na auto klasy C lub D może trwać nawet 6 do 8 godzin. Wszystko przez konieczność dokładnego nakładania powłoki, czekania na wyschnięcie i równie dokładnego polerowania.
Jak serwisować powłokę ceramiczną na lakierze?
Powłoka ceramiczna wymaga serwisowania. Jeśli ktoś zlecił położenie powłoki ceramicznej w salonie detailingu, także musi odwiedzać salon w celu serwisowania powłoki. Co oczywiście, nie jest za darmo.
- Do mycia powłoki ceramicznej musisz stosować specjalny szampon do ceramiki, o neutralnym pH.
- Karoserię musisz myć delikatną gąbką.
- Nie wolno (i nie ma potrzeby) stosować piany do mycia wstępnego, wosków, quick detailerów i nabłyszczaczy. Dobrze położona powłoka ceramiczna zapewnia efekt hydrofobowy (szybkie spływanie wody i schnięcie karoserii) oraz połysk.
- Staraj się szybko usuwać z karoserii ptasie odchody i żywice z drzew. Zawsze wodą, bez agresywnych środków.
Musisz pamiętać o tym, że powłoka ceramiczna nie chroni przed rysami powodowanymi przez gałęzie. Ona zapewnia połysk, hydrofobowość i świetną ochronę przed korozją.
Nałożona powłoka daje też poczucie przyjemności z posiadania pięknego, zadbanego auta. Jeśli położysz powłokę ceramiczną samodzielnie, poczujesz też radość z zaoszczędzonych kilku tysięcy złotych. Możesz je wydać na zakup nowych opon do swojego auta.
A jak kupić dobre auto używane, na którym położysz powłokę ceramiczną samodzielnie? Oto najlepszy sposób.
Jak sprawdzić auto używane przed zakupem?
Jeśli chcesz kupić dobre auto używane, bez poważnych wad i zaniedbań ze strony właściciela, z lakierem w dobrym stanie, musisz je dokładnie sprawdzić przed zakupem. Przejrzyj ogłoszenia na kilku portalach. Zrób listę aut, które Cię interesują i sprawdzaj je od razu, rezygnując z zakupu tych, które są powypadkowe i po powodzi. Pomoże Ci darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierz jedno albo dwa auta, najbardziej interesujące, które nie mają szkód. Te kwalifikują się do dalszego sprawdzenia. Obejrzyj dokładnie zdjęcia aut w ogłoszeniach. Uszkodzony lakier będzie widoczny!
Następny etap profesjonalnego sprawdzenia auta używanego przed zakupem to płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz jego fabryczne wyposażenie. Historia Szkód korzysta z bardzo rozbudowanej bazy danych!
Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta (czy warto kupić dany pojazd?), a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Ekspert Motocontroler bez problemu wykryje problemy, nie tylko techniczne. Z pewnością w raporcie znajdziesz informacje o tym, że lakier interesującego Cię samochodu jest zniszczony.
W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek, bez niepotrzebnych wydatków po zakupie.
______________________________________________________________________________________________
Autor: Michał Lisiak
Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.